SPRAWOZDANIE
SZYDŁOWIECKIEJ SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ
Z DZIAŁALNOŚCI W 2015 ROKU
I. Informacje ogólne.
Szydłowiecka Spółdzielnia Mieszkaniowa została wpisana do rejestru Spółdzielni przez Sąd Powiatowy w Radomiu Wydział III Nieprocesowy Rejestr Handlowy w dniu 19 lutego 1966 roku pod Nr R.S. A 40, zarejestrowana w dniu 07.11.2002r. przez Sąd Rejonowy dla M. St. Warszawy XXI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000137850.
Spółdzielnia działa w oparciu o Prawo Spółdzielcze, Ustawę o spółdzielniach mieszkaniowych oraz Statut Spółdzielni zatwierdzony przez Zebranie Przedstawicieli Członków w dniu 26.11.2007r.- zarejestrowany w Sądzie dnia 05.02.2008r, ze zmianami uchwalonymi przez Walne Zgromadzenie w dniu 25.06.2008r., które zostały zarejestrowane w Sądzie dnia 22.09.2008r., w dniu 29.06.2010r. zarejestrowanymi w KRS dnia 24.02.2011r., w dniu 30.06.2011r. zarejestrowanymi w KRS dnia 26.09.2011r., w dniu 29.06.2012r. zarejestrowanymi w KRS dnia 23.08.2012r. , w dniu 14.06.2013r, zarejestrowanymi w KRS dnia 23.07.2013r.,
w dniu 26.06.2015r., zarejestrowanymi w KRS dnia 16.10.2015r. oraz unormowania wewnętrzne zatwierdzane przez Radę Nadzorczą.
W 2015 roku Spółdzielnia posiadała strukturę organizacyjną oraz plan finansowy .
Przeciętne zatrudnienie w Spółdzielni w 2015r. wynosiło – 10,2 etatów
Statutowym celem Spółdzielni jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych a także lokali o innym przeznaczeniu :
Cele statutowe, Spółdzielnia realizuje poprzez funkcjonujące organy Spółdzielni - Walne Zgromadzenie, Radę Nadzorczą, Zarząd, Rady Nieruchomości.
W zasobach Spółdzielni znajduje się ogółem 32 budynki mieszkalne, 1.277 lokali mieszkalnych o łącznej powierzchni użytkowej 65.702,90 m2, 40 lokali użytkowych
o powierzchni 4.226,26 m2 i 219 garaży o powierzchni 3.664,23 m2.
Szydłowiecka Spółdzielnia Mieszkaniowa w ramach zadań statutowych prowadzi:
- działalność członkowsko-mieszkaniową,
- gospodarkę zasobami mieszkaniowymi,
- gospodarkę remontowo-konserwacyjną,
- gospodarkę finansową,
- sprawy osobowe pracowników.
Działalnością Spółdzielni kieruje i reprezentuje ją na zewnątrz Zarząd, nadzór nad działalnością Zarządu sprawuje Rada Nadzorcza.
II. Organizacja pracy Zarządu.
Zarząd Szydłowieckiej Spółdzielni Mieszkaniowej pracował w roku 2015
w następującym składzie:
- Irena Dąbrowska – Członek Zarządu – Główny Księgowy
- do 27.02.2015r.
- Andrzej Kwapisz – p.o. Członka Zarządu ds. GZM i Inwestycji
- od 12.01.2015 do 10.11.2015r.
· Marek Parszewski – wyznaczony członek Rady Nadzorczej do pełnienia funkcji Członka Zarządu
· od 02.03.2015r do 11.06.2015r.
· Paweł Wątły - Prezes Zarządu
· od 01.04.2015r do 08.08.2015r.
· Agnieszka Stanik – Członek Zarządu- Główny Księgowy
· od 12.06.2015r.
· Marek Parszewski – wyznaczony członek Rady Nadzorczej do czasowego pełnienia obowiązków Prezesa Zarządu
· od 10.08.2015r. do 30.09.2015r.
· Bogdan Grzmil – Prezes Zarządu
· od 06.10.2015r.
· Tomasz Michnicki – Członek Zarządu ds. GZM i Inwestycji
· od 11.11.2015r.
Poszczególnym członkom Zarządu w 2015 roku, zgodnie ze strukturą organizacyjną Spółdzielni podlegały następujące komórki organizacyjne:
1. Prezesowi Zarządu – podlegał Dział organizacyjno-samorządowy i członkowsko-mieszkaniowy tj.
- Spec. ds. członkowsko-mieszkaniowych,
- Spec. ds. organizacyjno – administracyjnych i kadr,
- obsługa prawna Spółdzielni.
2. Członkowi Zarządu ds. Gospodarki Zasobami Mieszkaniowymi i Inwestycji – podlegał Dział gospodarki zasobami mieszkaniowymi (GZM) tj.
- Administrator,
- Spec. ds. rozliczeń GZM
3. Członkowi Zarządu – Gł. Księgowemu – podlegał Dział finansowo-księgowy tj.
- Spec. ds. ekonomiczno-księgowych,
- Spec. ds. finansowych,
- Spec. ds. czynszów i windykacji,
Członkowie Zarządu sprawują bezpośredni nadzór nad podporządkowanymi komórkami organizacyjnymi, natomiast pracami Zarządu kieruje Prezes Zarządu.
Zarząd Spółdzielni pracuje kolegialnie na odbywanych okresowo posiedzeniach.
III. Działalność członkowsko – mieszkaniowa
W okresie sprawozdawczym od dnia 01 stycznia 2015 do 31 grudnia 2015r, Zarząd Spółdzielni odbył 27 protokołowanych posiedzeń w trakcie całego roku 2015 podjął 27 prawomocnych uchwał, które dotyczyły między innymi;
· Przyjęcia w poczet członków SzSM,
· Przyjęcia rezygnacji z członkostwa i zwrotu udziału członkowskiego,
· Ustalenia terminu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia,
· Powoływania Komisji przetargowej w celu rozstrzygnięcia przetargów między innymi na;
- wynajem lokali użytkowych w pawilonie Kolejowa 9,
- ustanowienie odrębnej własności do lokalu mieszkalnego przy Zamkowa 4/33 po przetargu,
- w celu wyboru oferenta na wykonanie remontu klatki schodowej i korytarza w siedzibie
SzSM w Szydłowcu,
- w celu wyboru wykonawców na prace remontowo-budowlane oraz na wybór wykonawcy
na docieplenie stropodachu,
· w sprawie zmian w regulaminie wynagradzania pracowników SzSM,
· wprowadzenia Instrukcji Windykacyjnej,
· przyznania wynagrodzenia za wykonywanie bez zlecenia czynności administracyjnych związanych z obsługą w imieniu Spółdzielni Wspólnot Mieszkaniowych
· zatwierdzenia Regulaminu korzystania ze świetlicy SzSM,
· w sprawie zmian w regulaminie pracy SzSM
Do stałych zagadnień rozpatrywanych na posiedzeniach Zarządu należały bieżące sprawy z działalności Spółdzielni między innymi; analiza i monitoring zadłużeń wobec Spółdzielni z tytułu eksploatacji za zajmowane lokale mieszkalne przez członków, właścicieli mieszkań oraz najemców lokali oraz z tytułu najmu lokali użytkowych.
Po bieżących analizach na wniosek Zarządu były sporządzane i kierowane pozwy do sądu o zapłatę, eksmisję z lokali oraz do komornika o egzekucje otrzymanych wyroków. Szczegółowo analizowano i podejmowano decyzję w odniesieniu do składanych pism i wniosków przez mieszkańców Spółdzielni, członków Rad Nieruchomości. Zarząd prowadził dalszą realizację wniosków składanych przez członków, uprawnione osoby o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego i własnościowego prawa lokalu i garaży w odrębną własność, które realizował w ustawowym terminie. W tym zakresie przygotowywał niezbędne dokumenty i przedkładał w kancelarii notarialnej w celu umożliwienia ustanowienia prawa odrębnej własności dla tych lokali na rzecz zainteresowanych mieszkańców.
W roku sprawozdawczym 2015, Spółdzielnia odzyskała 1 lokal mieszkalny na Osiedlu Zamkowa w budynku zamkowa 4, na mocy posiadanego prawomocnego wyroku eksmisyjnego od zadłużonego mieszkańca. Odzyskanie i zbycie powyższego lokalu umożliwiło znaczne zmniejszenie zaległości na tym budynku. Zgodnie ze znowelizowaną ustawą „o spółdzielniach mieszkaniowych” oraz obowiązującym statutem Spółdzielni, na zbycie odzyskanego lokalu, zostały przeprowadzone procedury przetargowe polegające na ustanowieniu prawa odrębnej własności z zachowaniem pierwszeństwa dla oczekujących członków Spółdzielni..
Zarząd Spółdzielni prowadził prace związane z realizacją planów finansowych i rzeczowych, swoje działania omawiał na plenarnych posiedzeniach, na których analizował materiały wynikające z porządku obrad posiedzeń Rady Nadzorczej, przygotowywał projekty uchwał i przedkładał stosowne wnioski do Rady.
Zarząd na swych posiedzeniach rozpatrywał między innymi takie sprawy jak:
· Przyjmował wykonanie planu finansowego i rzeczowego za rok poprzedni oraz założenia do planu finansowego i rzeczowego na rok bieżący,
· Sporządzał kalkulacje opłat eksploatacyjnych i przedkładał Radzie Nadzorczej do zatwierdzenia zmianę stawek na wniosek mieszkańców,
· Przyjmował rozliczenia mediów za rok poprzedni,
· Przyjął sprawozdanie z działalności Zarządu Spółdzielni za rok ubiegły,
· Opracowywał i przyjmował wnioski wraz z projektami uchwał i regulaminów dostosowując je do obowiązujących przepisów, które po analizie przedkładał do zatwierdzenia przez Radę Nadzorczą między innymi ;
1) Zmianę do „Regulaminu przetargowego”
2) Przygotowywał treść materiałów i uchwał w zakresie obciążenia nieruchomości na rzecz występujących firm,
· Zarząd opracował i przyjął „Regulamin korzystania ze świetlicy SzSM wraz z załącznikiem w zakresie ustalenia płatności za korzystanie ze świetlicy”,
· Opracował zmianę do „Regulaminu Pracy Szydłowieckiej Spółdzielni Mieszkaniowej”,
· Ustalał warunki konkursów i dokonywał wyboru ofert w zakresie;
- zmiany obsługi prawnej,
- zmian kadrowych w dziale księgowości i GZM,
· Ustalał warunki przetargów i dokonywał wyboru ofert oraz zatwierdzał protokóły z przetargów na :
- wybór wykonawcy na wykonanie remontu klatki i korytarza w budynku SzSM
- wyboru wykonawców na roboty-remontowo – budowlane,
- ustanowienie prawa odrębnej własności do lokalu mieszkalnego,
- wykonanie docieplenia stropodachu w budynkach SzSM,
· Rozpatrywał i dokonywał analizy ofert na:
- ubezpieczenia majątku i OC dla SzSM
- przeprowadzenie badania sprawozdania finansowego i przedkładał informacje Radzie
Nadzorczej w celu wyboru najkorzystniejszej oferty.
Spółdzielnia Mieszkaniowa na koniec 2015r w swoich zasobach posiadała ogółem 1277 mieszkań w tym o statusie:
· spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu - 44 mieszkań,
· spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu - 635 mieszkań,
· o statusie prawa odrębnej własności - 598 mieszkań
W 2015 roku w zasobach Spółdzielni odnotowano:
· 35 transakcji w zakresie zmian na lokalach mieszkalnych, których dokonano na mocy
dostarczonych aktów notarialnych sprzedaży, darowizny i prawomocnych postanowień
sądowych w przedmiocie nabycia uprawnień do lokali mieszkalnych,
· ustanowiono 8 aktów odrębnej własności.
W wymienionym okresie sprawozdawczym Zarząd Spółdzielni przyjął;
· 9 osób w poczet członków Spółdzielni,
· 3 rezygnacje od członków zamieszkałych
Na dzień 31.12.2015r Spółdzielnia Mieszkaniowa w swoich zasobach zrzeszała ogółem:
· 1350 członków w tym:
· 1331 zamieszkałych członków i współczłonków oraz członków którzy zbyli lokale
mieszkalne i nie złożyli rezygnacji z członkostwa,
· 19 członków oczekujących.
Według stanu na dzień 31.12.2015r Spółdzielnia Mieszkaniowa posiadała ogółem:
· 11 prawomocnych wyroków eksmisyjnych
· 14 osób wykluczonych z członkostwa .
IV. Gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Zasoby mieszkaniowe – wielkość i charakterystyka
Szydłowiecka Spółdzielnia Mieszkaniowa w Szydłowcu powstała w 1965 r. W zasobach Spółdzielni zamieszkuje 2725 osób na koniec 2015 r. Spółdzielnia posiada 32 budynki mieszkalne, które zostały oddane do użytku w latach 1967 – 1999 o łącznej powierzchni użytkowej 65.702,90 m2 . Zasoby Spółdzielni zgrupowane są w jednej administracji, których wielkość opisuje tabela nr 1
Tabela nr.1
Lp. |
Osiedle |
Ilość budynków |
W sztukach mieszkań |
Powierzchnia użytkowa m2
|
1. |
Wschód |
15 |
680 |
35.860,34 |
2. |
Zamkowa |
6 |
206 |
9.664,80 |
3. |
Kolejowa I |
5 |
215 |
9.814,50 |
4. |
Kolejowa II |
6 |
176 |
10.363,26 |
Lokale użytkowe:
Spółdzielnia Mieszkaniowa w Szydłowcu posiada w swoich zasobach 40 lokali użytkowych
o łącznej powierzchni 4.226,26 m2 stanowiące zaplecze handlowo – usługowe osiedli.
Podział lokali użytkowych w rozbiciu na osiedla przedstawia tabela nr 2
Tabela nr 2
Lp. |
Osiedle |
Ilość sztuk |
Powierzchnia Użytkowa
|
1. |
Wschód |
5 |
1.086,22 |
2. |
Zamkowa |
15 |
1.143,41 |
3. |
Kolejowa I |
20 |
1.996,63 |
Garaże
Wg stanu na dzień 31.12.2015 r, Spółdzielnia posiada w swoich zasobach 219 garaże
o powierzchni 3.664,23 m2 zlokalizowanych na Oś „Wschód” przy ul. Reymonta oraz na
Oś. „Kolejowa II”.
Zakres działania
Do głównych zadań Działu Gospodarki Zasobami Mieszkaniowymi i Inwestycji należy prowadzenie całokształtu spraw związanych z planowaniem i realizacją, remontów i inwestycji jak również eksploatacją i pełnieniem nadzoru technicznego nad obiektami Spółdzielni.
Gospodarka Zasobami Spółdzielni w 2015 r. realizowana była na podstawie:
- planu remontowego zatwierdzonego przez Radę Nadzorczą Spółdzielni.
- bieżących zgłoszeń lokatorów.
- okresowych przeglądów stanu sprawności technicznej obiektów
Problematyka GZM skupia się głównie nad realizacją następujących zagadnień:
1. Zapewnianie bezpieczeństwa mieszkańcom.
2. Zapewnienie pełnej zdolności eksploatacyjnej obiektów wraz ze znajdującymi się w nich urządzeniami.
3. Systematyczną poprawą jakości obsługi mieszkańców osiedli.
4. Zapewnianiem wykonawstwa robót konserwacyjnych i remontowych.
Utrzymanie zasobów mieszkaniowych Spółdzielni w dobrym stanie technicznym wymaga ścisłego współdziałania lokatorów z administracją i realizacji prac zgodnie z kompetencjami określonymi w „Regulaminie tworzenia i wykorzystania funduszu remontowego”. Zgodnie z obowiązkami określonymi w art. 62 ustawy Prawo Budowlane, Spółdzielnia dokonuje kontroli okresowych stanu technicznego obiektów budowlanych rocznych i pięcioletnich.
Wyniki kontroli okresowych oraz zgłaszane przez członków wnioski i postulaty stanowią podstawę opracowywanych planów działania w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
Remonty
Plan remontów na 2015 r. powstał w oparciu o przeglądy techniczne budynków, oraz wnioski i postulaty zgłaszane przez członków Spółdzielni. Problemem przy tworzeniu planu remontów jest fakt, że potrzeby remontowe znacznie przewyższają możliwości finansowe Spółdzielni, oraz fakt utrzymywania się zadłużenia czynszowego na wysokim poziomie. Plan remontów na 2015 r. zatwierdzony przez Radę Nadzorczą, uwzględniał priorytet dla działania mającego na celu utrzymanie zasobów Spółdzielni w stanie nie zagrażającym bezpieczeństwu mieszkańców, oraz działania poprawy stanu technicznego zasobów.
Uchwałami nr. 15/2015r , Aneks 39/2015r. Rada Nadzorcza przyjęła na wniosek Zarządu Plan Remontów na 2015 r.
Przyjęty Plan Remontów przewidywał wydatkowanie środków w wysokości:
1. Fundusz Remontowy - który wynosił w zakresie nieruchomości mieszkaniowych: 1.152.986,00 zł.
2. Fundusz Remontowy - który wynosił w zakresie lokali użytkowych: 91.400,00 zł netto.
Wykonanie rzeczowe remontów w 2015 r. przedstawia się następująco:
1. Wymiana pasów podrynnowych i rynien
- budynek – Kościuszki 209
2.Wymiana okien na klatkach schodowych i w piwnicach:
- budynek – Staszica 7
- budynek – Prusa 2
- budynek – Wschodnia 3
- budynek – Wschodnia 5
- budynek – Kolejowa 6
- budynek – Kolejowa 8
- budynek – Kolejowa 8A
3.Montaż zaworów podpionowych na instalacji centralnego ogrzewania
- budynek – Jachowskiego 6
4. Reperacja dróg wewnątrzosiedlowych
- Osiedle Wschód – próg zwalniający
5.Docieplenie stropodachów
- budynek – Jachowskiego 16
- budynek - Jachowskiego 20
- budynek – Wschodnia 64
- budynek – Kolejowa 6
6.Wymiana drzwi wejściowych
- budynek – Wschodnia 62
- budynek – Kościuszki 209
- budynek – Wschodnia 1 II.kl.
- budynek – Kolejowa 9
7. Remont skrzynki gazowej
- budynek – Wschodnia 1
8. Zakup sprzętu dla Rady Nieruchomości
- budynek – Prusa 6
Ogólne koszty na remonty nieruchomości mieszkaniowych w 2015 r. - wykonanie 135.563,92 zł
Ogólne koszty na remonty nieruchomości w zakresie lokali użytkowych w 2015 r. - wykonanie 27.838,78 zł.
Ponadto w zakresie konserwacji i drobnych napraw zasobów mieszkaniowych zrealizowano ogółem 1350 szt. zleceń wykonania prac w zakresie:
1. Roboty budowlane
w zakresie:
- remont altan śmietnikowych
- naprawa kominów nad dachem
- naprawa urządzeń zabawowych
- remont balkonów
- wymiana i naprawa wyłazów dachowych
- naprawa dachów papą termozgrzewalną
- częściowa wymiana lub naprawa obróbek blacharskich
- miejscowe uszczelniania elewacji
- uzupełnienie tynków zewnętrznych i wewnętrznych
- uzupełnienie i naprawa posadzek w piwnicach
- pasowanie stolarki okiennej na klatkach schodowych i w piwnicach.
- miejscowa naprawa chodników
- naprawa schodów wewnętrznych i zewnętrznych.
- szklenie okien na kl. schodowych w piwnicach, oraz w wiatrołapach.
2. Roboty instalacyjne
w zakresie:
- usuwanie awarii w postaci nieszczelności instalacji wodociągowej, centralnego ogrzewania, ciepłej wody, oraz instalacji gazowej,
- usuwanie awarii w niedogrzaniu mieszkań lub brakiem ciepłej wody,
- usuwanie awarii w zakresie zaników napięcia w mieszkaniach i obwodach Administracyjnych,
- wymiana lub uzupełnienie zużytych elementów instalacji elektrycznej, c.o., ccw i wodociągowej,
- usuwanie niedrożności sieci kanalizacyjnych
- utrzymanie w należytym stanie instalacji w rozdzielczych węzłach cieplnych,
- ponadto wykonywane było sprzątanie terenów osiedlowych i koszenie trawy, usuwanie skutków zimy.
W roku 2015 prowadzono działania w kierunku eliminacji nieprawidłowości w funkcjonowaniu wodomierzy wewnątrz lokalowych. Prowadzone były odczyty ciepłomierzy, wodomierzy głównych, gazomierzy głównych.
Prowadzone były analizy porównawcze kosztów w zakresie mediów.
Obsługa techniczna zasobów
Na przestrzeni ubiegłego roku, usługi na rzecz Spółdzielni wykonywały następujące podmioty gospodarcze:
1. W zakresie konserwacji i bieżących napraw instalacji wod-kan, centralnego ogrzewania, ciepłej i zimnej wody, instalacji elektrycznej oraz robót budowlanych
Firma Handlowo Usługowa „KONTAKT” Ireneusz Górlicki ul. Asfaltowa 1, 26-110 Skarżysko – Kamienna;
2. W zakresie wywozu nieczystości stałych - Od 1 lipca 2013r zawarta umowa z Urzędem Miasta i Gminy w Szydłowcu;
3. W zakresie utrzymania czystości terenów zewnętrznych i koszenie trawy oraz usuwanie skutków zimy – Przedsiębiorstwo Usługowo-Budowlane
- Emil Gil ul. Kościuszki 122 Szydłowiec;
4. Dostawa wody i odprowadzenie ścieków – Wodociągi i Kanalizacja Sp. z o.o. ul. Wschodnia 11 Szydłowiec;
5. Dostawa ciepła dla potrzeb co i ccw – Ciepłownia Miejska Sp. z o.o. ul. Radomska 48 a Szydłowiec;
6. Dostawa gazu - PGNiG Obrót Detaliczny Sp.z o.o.
7. Dystrybucja energii elektrycznej - PGE Obrót S.A.;
8. Sprzedaż energii elektrycznej : DUON Marketing and Trading S.A Gdańsk
Energetyczne Centrum S.A Radom , Energia dla Firm Warszawa.
V. Sprawozdanie finansowe i bilans Spółdzielni za 2015
Spółdzielnia sporządziła bilans za rok 2015, który zamknął się po stronie aktywów i pasywów kwotą 16.603.187,50 zł. Sprawozdanie finansowe za rok 2014 było poddane badaniu przez Biegłego Rewidenta.
W oparciu o uzyskane dane liczbowe charakteryzujące majątek Spółdzielni (aktywa), jak i źródła jego finansowania (pasywa), poszczególne grupy bilansu przedstawiają się następująco:
AKTYWA
1. Grupa aktywów trwałych, stan netto na 31.12.2015 r. wynosił 12.599.175,06 zł.
Do aktywów trwałych zaliczamy:
- wartości niematerialne i prawne, czyli licencje na oprogramowanie w wysokości 3074,10 zł.;
- rzeczowe aktywa trwałe, czyli grunty, budynki i budowle, urządzenia techniczne, których wartość na koniec roku 2015 wynosiła 12.553.345,85 zł;
- inwestycje długoterminowe, czyli udziały w firmie „Inwestprojekt” na kwotę 1.000,00 zł.,
- długoterminowe rozliczenie międzyokresowe dotyczą rozrachunków z tytułu wykupu gruntów, stan tej pozycji na koniec roku wyniósł 41.755,11 zł.
2. Grupa aktywów obrotowych, wartość netto na dzień bilansowy wynosiła 4.004.012,44 zł.
W tej grupie występują pozycje:
- należności krótkoterminowe, na tę pozycję składają się przede wszystkim należności z tytułu opłat eksploatacyjnych i garaży, należności z tytułu wynajmu lokali użytkowych (pomniejszone
o odpis aktualizujący należności), które na dzień bilansowy wyniosły 490.450,09 zł i zmalały
w stosunku do 2014 roku o 80.414,58 zł. Należności z tytułu dostaw i usług w przypadku Spółdzielni Mieszkaniowej to w głównej mierze należności z tytułu opłat eksploatacyjnych, oraz należności z tytułu wynajmu lokali użytkowych. Patrząc na tę pozycję bilansową nasuwa się prosty wniosek – opłaty za eksploatację wpływają na rachunek Spółdzielni z dużym opóźnieniem, a znaczna część tych należności prawdopodobnie nie wpłynie w pełnej wysokości. Są to tak zwane należności trudne do ściągnięcia. Zgodnie z Ustawą o rachunkowości art. 35 b należy utworzyć odpisy aktualizujące na wątpliwe należności. Na dzień bilansowy odpis z tego tytułu wyniósł 470.081.91 zł.
Ogólne zadłużenie z tytułu czynszów, dostaw i usług wobec Spółdzielni Mieszkaniowej na dzień 31.12.2015 roku wyniosło. 886.774,50 zł w tym z tytułu opłat za mieszkanie 690.321,14 zł. i zmalało w stosunku do roku ubiegłego o 128.671,73 zł.
Poniższa tabela przedstawia zadłużenie poszczególnych nieruchomości według stanu na dzień 31.12.2015 roku.
LP |
ADRES |
ZALEGŁOŚĆ |
ZALEGŁOŚĆ |
wzrost - |
|
|
na 31.12.2014 |
na 31.12.2015 |
spadek + |
|
OSIEDLE WSCHÓD |
|
|
|
1 |
Jachowskiego 2 |
8 505,63 |
3 489,76 |
5 015,87 |
2 |
Jachowskiego 6 |
3 391,15 |
2 012,99 |
1 378,16 |
3 |
Jachowskiego 10 |
8 787,30 |
6 414,67 |
2 372,63 |
4 |
Jachowskiego 12 |
3 661,28 |
645,13 |
3 016,15 |
5 |
Jachowskiego 16 |
41 862,25 |
35 679,76 |
6 182,49 |
6 |
Jachowskiego 20 |
6 683,18 |
1 246,13 |
5 437,05 |
7 |
Jachowskiego 22 |
13 622,07 |
12 403,47 |
1 218,60 |
8 |
Prusa 2 |
71 734,21 |
80 346,47 |
-8 612,26 |
9 |
Prusa 4 |
86 527,79 |
76 450,04 |
10 077,75 |
10 |
Prusa 6 |
41 222,93 |
42 176,05 |
-953,12 |
11 |
Staszica 7 |
61 026,65 |
67 550,62 |
-6 523,97 |
12 |
Staszica 21 |
45 293,90 |
26 962,50 |
18 331,40 |
13 |
Staszica 25 A |
40 507,08 |
30 323,69 |
10 183,39 |
14 |
Wschodnia 62 |
100 923,26 |
98 641,96 |
2 281,30 |
15 |
Wschodnia 64 |
12 845,14 |
3 408,85 |
9 436,29 |
|
RAZEM |
546 593,82 |
487 752,09 |
58 841,73 |
|
OSIEDLE KOLEJOWA I |
|
|
|
16 |
Wschodnia 1 |
11 072,82 |
7 260,21 |
3 812,61 |
17 |
Wschodnia 3 |
27 813,07 |
26 294,70 |
1 518,37 |
18 |
Wschodnia 5 |
18 466,23 |
9 154,15 |
9 312,08 |
19 |
Kolejowa 5 |
5 862,90 |
2 975,58 |
2 887,32 |
20 |
Kolejowa 7 |
3 190,29 |
2 657,41 |
532,88 |
|
RAZEM |
66 405,31 |
48 342,05 |
18 063,26 |
|
OSIEDLE ZAMKOWA |
|
|
|
21 |
Kościuszki 207 |
7 976,09 |
7 160,25 |
815,84 |
22 |
Kościuszki 209 |
21 881,11 |
25 413,32 |
-3 532,21 |
23 |
Radomska 46 |
9 884,50 |
5 834,68 |
4 049,82 |
24 |
Radomska 48 |
7 730,70 |
4 045,56 |
3 685,14 |
25 |
Pl. Wolnosci 1 |
14 710,74 |
9 354,67 |
5 356,07 |
26 |
Zamkowa 4 |
59 411,40 |
14 716,56 |
44 694,84 |
|
RAZEM |
121 594,54 |
66 525,04 |
55 069,50 |
|
OSIEDLE KOLEJOWA II |
|
|
|
27 |
Kolejowa 6 |
14 093,23 |
8 896,32 |
5 196,91 |
28 |
Kolejowa 6A |
17 437,05 |
11 860,42 |
5 576,63 |
29 |
Kolejowa 6B |
44 608,19 |
48 939,84 |
-4 331,65 |
30 |
Kolejowa 8 |
12 298,23 |
4 942,17 |
7 356,06 |
31 |
Kolejowa 8A |
5 055,56 |
2 487,19 |
2 568,37 |
32 |
Kolejowa 8B |
7 656,29 |
10 576,02 |
-2 919,73 |
|
RAZEM |
101 148,55 |
87 701,96 |
13 446,59 |
|
OGÓŁEM |
835 742,22 |
690 321,14 |
145 421,08 |
- kolejną ważną pozycją w grupie aktywów obrotowych są środki pieniężne na rachunkach
bankowych, których stan na 31.12.2015 roku wyniósł 3.508.882,37 zł.
- rozliczenie międzyokresowe, których stan na 31.1.2015 rok wyniósł 4.679,98 zł i obejmuje:
· rozliczenie podatku VAT odłożonego na miesiąc styczeń 2016 r. zgodnie z ustawą-4.109,50 zł;
· koszty roku 2016 – poniesione w 2015 r. – prenumeraty 570,48 zł.
PASYWA
1. W grupie kapitałów własnych, których stan na 31.12.2015 rok wyniósł 12.809.797,75 zł wyróżniamy fundusz udziałowy, fundusz wkładów mieszkaniowych i budowlanych, fundusz zasobowy. Istotną pozycją w funduszach własnych jest zysk netto na pozostałej działalności Spółdzielni za 2015 rok, który wyniósł 506.106,48 zł.
2. Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania stanowią kwotę 3.793.389,75 zł. , w tym:
- Rezerwy na zobowiązania, pozycja ta obejmuje utworzoną rezerwę na naprawę dachu
w pawilonie „Biedronka” na 31.12.2015 roku, która wynosi 30.000 zł.,
- Zobowiązania krótkoterminowe, których stan na koniec roku wyniósł 3.514.718,78 zł.
Na tę pozycję składają się:
1) kredyty i pożyczki, czyli odsetki od kredytów mieszkaniowych z wymagalnym terminem płatności w 2016 roku w kwocie 40.617,74 zł.,
2) zobowiązania z tytułu dostaw i usług, czyli zobowiązania Spółdzielni wobec kontrahentów, jak również zwrot nadpłat dla mieszkańców z tytułu rozliczenia mediów i wynoszą 1.356.514,29 zł. Czasookres spłaty wymienionych zobowiązań wynosi od jednego do dwóch miesięcy,
3) zobowiązania z tytułu podatków, ceł, ubezpieczeń i innych świadczeń kształtowały się na poziomie 45.477,15 zł.
4) inne zobowiązania – wynosiły 58.586,10 zł. – są to wpłacone przez najemców lokali użytkowych kaucje oraz przede wszystkim rozrachunki z tytułu rozliczenia wkładów mieszkaniowych.
5) fundusze specjalne, które stanowią ważną pozycję w pasywach bilansu. W przypadku Spółdzielni jest to fundusz remontowy i fundusz legalizacji wodomierzy, którego saldo na koniec roku bilansowego wynosiło 2.013.523,50 zł.
Stan funduszu remontowego na poszczególnych nieruchomościach na dzień 31.12.2015 roku, który odpowiednio zwiększył lub zmniejszył odpis funduszu na rok 2015 przedstawia się następująco:
L.P. |
ULICA NR |
Stan funduszu remontowego na dzień 31/12/2015 |
1 |
2 |
5 |
1 |
JACHOWSKIEGO 2 |
-61 982,49 |
2 |
JACHOWSKIEGO 6 |
33 170,99 |
3 |
JACHOWSKIEGO 10 |
34 721,24 |
4 |
JACHOWSKIEGO 12 |
25 691,81 |
5 |
JACHOWSKIEGO 16 |
21 040,46 |
6 |
JACHOWSKIEGO 20 |
12 786,07 |
7 |
JACHOWSKIEGO 22 |
32 436,67 |
8 |
PRUSA 2 |
30 227,60 |
9 |
PRUSA 4 |
91 455,11 |
10 |
PRUSA 6 |
62 378,70 |
11 |
STASZICA 7 |
27 089,08 |
12 |
STASZICA 21 |
77 495,70 |
13 |
STASZICA 25A |
52 975,83 |
14 |
WSCHODNIA 62 |
49 241,10 |
15 |
WSCHODNIA 64 |
43 534,34 |
|
POZ.1-15 |
532 262,21 |
16 |
KOLEJOWA 5 |
27 662,53 |
17 |
KOLEJOWA 7 |
3 868,18 |
18 |
WSCHODNIA 1 |
25 526,67 |
19 |
WSCHODNIA 3 |
55 878,08 |
20 |
WSCHODNIA 5 |
83 660,86 |
|
POZ.16-20 |
196 596,32 |
21 |
KOŚCIUSZKI 207 |
58 381,73 |
22 |
KOŚCIUSZKI 209 |
37 846,87 |
23 |
PL. WOLNOŚCI 1 |
31 960,74 |
24 |
RADOMSKA 46 |
60 810,69 |
25 |
RADOMSKA 48 |
34 117,65 |
26 |
ZAMKOWA 4 |
41 338,41 |
|
POZ.21-26 |
264 456,09 |
27 |
KOLEJOWA 6 |
20 667,89 |
28 |
KOLEJOWA 6A |
69 417,59 |
29 |
KOLEJOWA 6B |
51 878,10 |
30 |
KOLEJOWA 8 |
44 032,87 |
31 |
KOLEJOWA 8A |
25 854,97 |
32 |
KOLEJOWA 8B |
81 118,88 |
|
POZ.27-32 |
292 970,30 |
|
POZ.1-32 |
1 286 284,92 |
Fundusz remontowy mienia Spółdzielni na dzień 31.12.2015 stanowi kwotę 544.400,74 zł., która pozostała do rozliczenia w latach następnych.
- Rozliczenia międzyokresowe w kwocie 248.670,97 zł obejmują:
· wynik na GZM za 2015 rok 152.141,46 zł.
· przychody roku następnego 69.029,51 zł.
(sprzedaż garażu, zebrane fundusze na przegląd budowlany i elektryczny ).
· koszt budowy chodnika pawilon Kolejowa – inwestycja z Gminą 27.500,00 zł.
Na podstawie danych liczbowych zawartych w rachunku zysków i strat za 2015 rok wyniki na działalności GZM i pozostałej działalności przedstawiają się następująco:
1) Przychód netto ze sprzedaży: 7.437.131,03
2) Koszty działalności operacyjnej 6.819.206,32
Wynik na podstawowej działalności (1-2) 617.924,71
3) Pozostałe przychody operacyjne 113.622,67
(zwrot opłat sądowych i komorniczych, rozwiązany odpis aktualizujący należności)
4) Pozostałe koszty operacyjne 141.187,21
(koszty opłat sadowych, komorniczych, utworzenie odpisu aktualizującego należności)
Wynik na działalności operacyjnej 590.360,17
5) Przychody finansowe 44.223,59
(uzyskane odsetki od należności za czynsz, naliczone odsetki za nieterminowe wpłaty,
rozwiązany odpis aktualizujący należności-odsetki)
6) Koszty finansowe 4.138,28
(odpis aktualizacyjny należności-odsetki, zapłacone odsetki wobec kontrahentów)
Zysk z działalności gospodarczej 630.445,48
7) Podatek dochodowy od osób prawnych 124.339,00
8) Zysk netto(plus wynik na działalności finansowej minus podatek dochodowy) 506.106,48
Ogólny wynik na działalności GZM za 2015 rok stanowi nadwyżkę przychodów nad kosztami w kwocie 152.141,46 zł., która wykazana została w bilansie w rozliczeniach międzyokresowych i zgodnie z artykułem 6 ust. 1 ustawy o Spółdzielniach Mieszkaniowych zwiększy przychody w roku następnym.
Rozliczenie kosztów energii cieplnej, gazu i zimnej wody dotyczące lokali mieszkalnych za rok 2015 przedstawia się następująco:
ROZLICZENIE KOSZTÓW CO ZA ROK 2015 |
||
|
|
|
Lp. |
Ulica Nr |
Wynik do zwrotu |
1 |
Kolejowa 5 |
6 548,38 |
2 |
Kolejowa 7 |
8 452,92 |
3 |
Wschodnia 1 |
13 106,63 |
4 |
Wschodnia 3 |
23 287,60 |
5 |
Wschodnia 5 |
34 146,15 |
|
RAZEM (1-5) |
85 541,68 |
6 |
Kościuszki 207 |
-181,47 |
7 |
Kościuszki 209 |
14 051,82 |
8 |
Pl. Wolności 1 |
14 952,22 |
9 |
Radomska 46 |
9 190,30 |
10 |
Radomska 48 |
17 663,45 |
11 |
Zamkowa 4 |
9 014,16 |
|
RAZEM(6-11) |
64 690,48 |
12 |
Kolejowa 6, 6A,6B |
55 960,17 |
13 |
Kolejowa 8, 8A |
46 171,15 |
14 |
KOLEJOWA 8B |
9 560,52 |
|
RAZEM OS. KOL. II |
111 691,84 |
15 |
Jachowskiego 2 |
44 318,83 |
16 |
Jachowskiego 6 |
42 017,61 |
17 |
Jachowskiego 10 |
19 925,63 |
18 |
Jachowskiego 12 |
10 064,88 |
19 |
Jachowskiego 16 |
34 856,14 |
20 |
Jachowskiego 20 |
11 207,21 |
21 |
Jachowskiego 22 |
17 409,08 |
22 |
Prusa 2 |
44 627,51 |
23 |
Prusa 4 |
36 378,73 |
24 |
Prusa 6 |
50 750,84 |
25 |
Staszica 7 |
14 262,75 |
26 |
Staszica 21 |
79 196,27 |
27 |
Staszica 25A |
27 971,83 |
28 |
Wschodnia 62 |
24 916,19 |
29 |
Wschodnia 64 |
27 662,84 |
|
RAZEM(15-29) |
485 566,34 |
|
|
|
|
ŁĄCZNIE |
747 490,34 |
Rozliczenie przychodów i kosztów GAZU w lokalach mieszkalnych za 2015 rok
LP |
ULICA/NR |
Liczba lokali |
opłata stała/lokal/m-c |
Opłata stała/Rok |
PRZYCHODY BEZ OPŁATY STAŁEJ |
KOSZTY Z FAKTUR |
OPŁATA STAŁA |
KOSZTY ZUŻYCIA GAZU |
WYNIK (+/-) |
|
|
|
|
|
(zł) |
(zł) |
(zł) |
(zł) |
(zł) |
|
|
|
|
|
|
|
|
(b-c) |
(a-d) |
|
|
|
|
|
a |
b |
c |
d |
e |
1 |
JACHOWSKIEGO 2 |
60 |
4,78 |
3 441,60 |
16 644,18 |
17 002,24 |
3 441,60 |
13 560,64 |
3 083,54 |
2 |
JACHOWSKIEGO 6 |
60 |
1,88 |
1 353,60 |
14 747,04 |
14 527,35 |
1 353,60 |
13 173,75 |
1 573,29 |
3 |
JACHOWSKIEGO 10 |
35 |
1,61 |
676,20 |
9 359,22 |
8 961,63 |
676,20 |
8 285,43 |
1 073,79 |
4 |
JACHOWSKIEGO 12 |
20 |
2,81 |
674,40 |
4 420,08 |
4 762,47 |
674,40 |
4 088,07 |
332,01 |
5 |
JACHOWSKIEGO 16 |
35 |
1,61 |
676,20 |
10 374,46 |
10 134,25 |
676,20 |
9 458,05 |
916,41 |
6 |
JACHOWSKIEGO 20 |
20 |
2,81 |
674,40 |
4 984,20 |
5 324,28 |
674,40 |
4 649,88 |
334,32 |
7 |
JACHOWSKIEGO 22 |
20 |
2,81 |
674,40 |
3 954,00 |
4 707,40 |
674,40 |
4 033,00 |
-79,00 |
8 |
PRUSA 2 |
60 |
4,78 |
3 441,60 |
18 392,64 |
19 497,97 |
3 441,60 |
16 056,37 |
2 336,27 |
9 |
PRUSA 4 |
60 |
4,78 |
3 441,60 |
16 878,96 |
18 031,87 |
3 441,60 |
14 590,27 |
2 288,69 |
10 |
PRUSA 6 |
60 |
4,78 |
3 441,60 |
17 754,84 |
18 335,93 |
3 441,60 |
14 894,33 |
2 860,51 |
11 |
STASZICA 7 |
20 |
2,81 |
674,40 |
3 472,92 |
4 294,01 |
674,40 |
3 619,61 |
-146,69 |
12 |
STASZICA 21 |
85 |
3,37 |
3 437,40 |
20 100,00 |
20 210,11 |
3 437,40 |
16 772,71 |
3 327,29 |
13 |
STASZICA 25A |
50 |
1,13 |
678,00 |
12 912,48 |
13 195,21 |
678,00 |
12 517,21 |
395,27 |
14 |
WSCHODNIA 62 |
55 |
5,21 |
3 438,60 |
15 929,32 |
14 300,82 |
3 438,60 |
10 862,22 |
5 067,10 |
15 |
WSCHODNIA 64 |
40 |
1,41 |
676,80 |
11 090,67 |
10 722,22 |
676,80 |
10 045,42 |
1 045,25 |
16 |
KOLEJOWA 6 |
50 |
1,13 |
678,00 |
12 925,08 |
12 499,19 |
678,00 |
11 821,19 |
1 103,89 |
17 |
KOLEJOWA 6A |
40 |
1,41 |
676,80 |
10 602,54 |
10 829,02 |
676,80 |
10 152,22 |
450,32 |
|
ŁĄCZNIE |
|
|
28 755,60 |
204 542,63 |
207 335,97 |
28 755,60 |
178 580,37 |
25 962,26 |
Rozliczenie przychodów i kosztów zimnej wody w lokalach mieszkalnych za 2015 rok
L.P. |
ULICA NR |
Przychody/Naliczenia /faktyczne zużycie wody |
Opłata abonamentowa |
Ryczałt |
Koszt wg faktur |
Woda niezbilansowana + nadpłata - strata |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1 |
JACHOWSKIEGO 2 |
29 928,07 |
792,00 |
|
30 465,81 |
254,26 |
2 |
JACHOWSKIEGO 6 |
29 563,47 |
792,00 |
|
31 305,66 |
-950,19 |
3 |
JACHOWSKIEGO 10 |
16 893,88 |
462,00 |
|
18 070,94 |
-715,06 |
4 |
JACHOWSKIEGO 12 |
10 046,00 |
264,00 |
|
10 483,42 |
-173,42 |
5 |
JACHOWSKIEGO 16 |
16 642,22 |
462,00 |
|
15 605,40 |
1 498,82 |
6 |
JACHOWSKIEGO 20 |
11 163,56 |
264,00 |
|
11 862,95 |
-435,39 |
7 |
JACHOWSKIEGO 22 |
11 162,79 |
264,00 |
|
11 518,74 |
-91,95 |
8 |
PRUSA 2 |
33 364,84 |
792,00 |
|
34 954,62 |
-797,78 |
9 |
PRUSA 4 |
32 460,15 |
792,00 |
|
33 808,08 |
-555,93 |
10 |
PRUSA 6 |
33 102,44 |
792,00 |
|
33 231,50 |
662,94 |
11 |
STASZICA 7 |
7 688,51 |
264,00 |
|
8 105,38 |
-152,87 |
12 |
STASZICA 21 |
37 722,35 |
1 122,00 |
|
38 176,42 |
667,93 |
13 |
STASZICA 25A |
21 931,20 |
660,00 |
|
24 869,30 |
-2 278,10 |
14 |
WSCHODNIA 62 |
31 860,20 |
726,00 |
|
34 100,30 |
-1 514,10 |
15 |
WSCHODNIA 64 |
26 416,43 |
528,00 |
|
26 389,70 |
554,73 |
|
POZ.1-15 |
349 946,11 |
8 976,00 |
0,00 |
362 948,22 |
-4 026,11 |
16 |
KOLEJOWA 5 |
10 403,88 |
264,00 |
|
10 277,40 |
390,48 |
17 |
KOLEJOWA 7 |
8 217,40 |
264,00 |
|
8 445,67 |
35,73 |
18 |
WSCHODNIA 1 |
14 875,31 |
462,00 |
|
16 224,74 |
-887,43 |
19 |
WSCHODNIA 3 |
27 030,54 |
924,00 |
868,80 |
29 850,42 |
-1 895,88 |
20 |
WSCHODNIA 5 |
31 940,71 |
924,00 |
|
33 209,78 |
-345,07 |
|
POZ.16-20 |
92 467,84 |
2 838,00 |
868,80 |
98 008,01 |
-2 702,17 |
21 |
KOŚCIUSZKI 207 |
10 577,64 |
264,00 |
|
9 908,16 |
933,48 |
22 |
KOŚCIUSZKI 209 |
19 381,48 |
528,00 |
|
19 982,30 |
-72,82 |
23 |
PL. WOLNOŚCI 1 |
17 426,68 |
580,80 |
|
19 287,85 |
-1 280,37 |
24 |
RADOMSKA 46 |
14 411,51 |
396,00 |
|
14 870,86 |
-63,35 |
25 |
RADOMSKA 48 |
18 664,72 |
396,00 |
|
19 330,05 |
-269,33 |
26 |
ZAMKOWA 4 |
19 497,32 |
554,40 |
|
20 290,44 |
-238,72 |
|
POZ.21-26 |
99 959,35 |
2 719,20 |
0,00 |
103 669,66 |
-991,11 |
27 |
KOLEJOWA 6 |
26 413,69 |
660,00 |
|
27 888,38 |
-814,69 |
28 |
KOLEJOWA 6A |
24 065,76 |
528,00 |
|
24 029,46 |
564,30 |
29 |
KOLEJOWA 6B |
19 989,64 |
396,00 |
|
19 837,50 |
548,14 |
30 |
KOLEJOWA 8 |
14 060,08 |
264,00 |
|
14 758,96 |
-434,88 |
31 |
KOLEJOWA 8A |
10 092,56 |
264,00 |
|
9 879,20 |
477,36 |
32 |
KOLEJOWA 8B |
11 895,32 |
211,20 |
|
12 282,88 |
-176,36 |
|
POZ.27-32 |
106 517,05 |
2 323,20 |
0,00 |
108 676,38 |
163,87 |
|
POZ.1-32 |
648 890,35 |
16 856,40 |
868,80 |
673 302,27 |
-7 555,52 |
VI. Zatrudnienie i fundusz płac
Przeciętne zatrudnienie w 2015 roku wynosiło 10,2 etatów.
Z planowanego funduszu płac ustalonego na 2015 rok w kwocie 516.728,80 zł wykorzystano 459.604,09 zł, co stanowiło 89% planu.
VII. Windykacja
Stan zadłużenia z tytułu opłat eksploatacyjnych za lokale mieszkalne, usługowe i garaże według stanu na dzień 31.12.2015 r. wynosi 851.893,10 zł.
Działania windykacyjne prowadzone są przez pracowników księgowości działu czynsze i windykacja. Szczegółowe analizy zaległości czynszowych na lokalach mieszkalnych, usługowych i garażach przeprowadzane były kwartalnie. Do zalegających lokatorów i użytkowników wysyłane były wezwania zwykłe, przedsądowe i ostateczne. Przeprowadzano także rozmowy telefoniczne informując o istniejącym zadłużeniu. Wysyłano pisma informujące o możliwości spłaty ratalnej zadłużenia.
W okresie od 01.01.2015 r. do 31.12.2015 r. do lokatorów zalegających z opłatami eksploatacyjnymi wysłanych zostało 379 wezwań do zapłaty w tym 323 zwykłe, z porozumieniami 15, przedsądowe 39 oraz 2 ostateczne, przed oddaniem sprawy do komornika.
Do wiadomości lokatorów wywieszane były na tablicach informacje o zadłużeniu na poszczególnych budynkach według podziału na klatki. Informacja obejmowała wszystkie budynki z zasobu.
Do zadłużonych użytkowników lokali usługowych wysłano łącznie 83 wezwania do zapłaty. Do Sądu skierowano 2 pozwy o zapłatę. Czekamy na uprawomocnienie się wyroku.
W roku 2015 do Spółdzielni wpływały pisma z prośbą o rozłożenie zadłużenia na raty. Pozytywne decyzje Zarządu skutkowały podpisaniem stosownych porozumień co do spłaty zadłużenia w systemie ratalnym. Podpisano 24 porozumienia na łączną kwote112.235,76 zł. Lokatorzy otrzymują informację o możliwości skorzystania z pomocy MOPS-u w celu uzyskania dodatku mieszkaniowego.
W roku 2015 z pomocy w postaci dodatku mieszkaniowego korzystało 88 osób. Łączna kwota dofinansowania wyniosła 152.912,55 zł.
W stosunku do osób niereagujących na wezwania stosowane były działania mające na celu ściągnięcie należności poprzez uzyskanie sądowego nakazu zapłaty. W 2015 roku przygotowano i skierowano do sądu 10 pozwów o zapłatę na łączną kwotę 79.112,39 zł. z czego 1 został spłacony w całości. Wpłynęła też cała kwota z nakazu zapłaty z 2014 roku.
Otrzymaliśmy 6 nakazów zapłaty w tym 1 dotyczący pozwu z 2014 r. Do sądu złożono 5 wniosków o wydanie tytułu wykonawczego opatrzonego klauzulą wykonalności. Ze względu na brak wpłaty należności do komornika zostały skierowane 4 wnioski o wszczęcie egzekucji z nakazu zapłaty.
W roku sprawozdawczym realizowanych przez komornika było 12 wniosków a odzyskana kwota wyniosła 46.838,18 zł. Cztery wnioski z roku poprzedniego zostały spłacone w całości na łączną kwotę 25.043,01 zł. w związku, z czym postępowanie zostało zakończone.
Spółdzielnia jest w posiadaniu 11 wyroków eksmisyjnych. Lokal przy ul. Zamkowej 4 po eksmisji lokatora został zbyty w drodze przetargu. Rozliczono zaległość na w/w lokalu na kwotę 41.697,35 zł.
Sprawa przeprowadzanych eksmisji będzie sukcesywnie kontynuowana w zależności od przyznawania przez Gminę lokali socjalnych dla osób z wyrokami eksmisyjnymi. Brak przyznawania takich lokali będzie skutkował wystąpieniem z wnioskiem do Gminy o wypłatę odszkodowania z tytułu nie przyznania lokali socjalnych.
W roku 2015 występowaliśmy do Gminy o odszkodowanie za nie dostarczenie lokali socjalnych dla 6 rodzin na łączną kwotę 70.738,66 zł ( kwota zawiera również należności z lat ubiegłych ). W 2015 r. otrzymaliśmy od Gminy kwotę 9.500,00 zł. jako odszkodowanie za brak lokali socjalnych.
W roku 2016 kontynuowane są działania windykacyjne mające na celu odzyskanie od dłużników jak największej kwoty należności wobec Spółdzielni.